polski angielski ukraiński
change font size: A A A
Szlak kredą pisany
date: 28.08.2015 name-day: Adeliny, Erazma, Sobiesława

E-postcards

See the photo gallery: Slide Show: E-Pocztowka

Statystyki

Unikalne wizyty:brak danych

Wszystkie wizyty:brak danych

Użytkownicy online:brak danych

Wydział Komunikacji i Spraw Obywatelskich

published: 2011-07-14

Wydział Komunikacji i Spraw Obywatelskich załatwia sprawy związane z rejestracją i wyrejestrowaniem pojazdów, wydawaniem i zatrzymywaniem uprawnień oraz dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami, nadzorem nad stacjami kontroli pojazdów, nadzorem nad ośrodkami szkolenia kierowców oraz instruktorami nauki jazdy, wydawaniem zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego osób/rzeczy, wydawaniem licencji na wykonywanie działalności gospodarczej  w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy, wydawaniem licencji na wykonywanie przewozów osób samochodem osobowym lub przystosowanym konstrukcyjnie  do przewozu od 7 do 9 osób, wydawaniem zaświadczeń na wykonywanie przewozów na potrzeby własne oraz sprawy obywatelskie.

W znakowaniu spraw Wydział Komunikacji i Spraw Obywatelskich używa symbolu „KO”.

Do podstawowych zadań Wydziału  z zakresu prawa o ruchu drogowym należy:

  • prowadzenie spraw związanych z rejestracją pojazdów,  wydawanie dowodów rejestracyjnych i tablic rejestracyjnych;
  • prowadzenie spraw związanych z czasową rejestracją pojazdów w tym przygotowywanie decyzji administracyjnych o czasowej rejestracji pojazdów, wydawanie pozwoleń czasowych oraz tymczasowych tablic rejestracyjnych, a także przyjmowanie ich po upływie terminu ważności oraz wymiana pozwoleń czasowych na dowody rejestracyjne;
  • wpisywanie w dowodach rejestracyjnych lub pozwoleniach czasowych zastrzeżeń o szczególnych warunkach określonych przepisami prawa, od których zależy używanie pojazdów;
  • przyjmowanie od właścicieli pojazdów zawiadomień o nabyciu lub zbyciu pojazdów, zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym;
  • prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie decyzji o wyrejestrowaniu, bądź odmowie zarejestrowania pojazdów bądź umorzeniu tych postępowań;
  • dokonywanie wpisów w kartach pojazdów o nabyciu lub zbyciu pojazdów oraz zmianie stanu faktycznego wymagającej zmian danych zamieszczonych w dowodach rejestracyjnych;
  • przyjmowanie od właściwych organów zatrzymanych dowodów rejestracyjnych i pozwoleń czasowych;
  • wydawanie zatrzymanych dowodów rejestracyjnych (pozwoleń czasowych)po ustaniu przyczyn uzasadniających ich zatrzymanie;
  • wpisywanie terminów badań technicznych do dowodów rejestracyjnych pojazdów w przypadkach określonych w przepisach;
  • dokonywanie w dowodach rejestracyjnych pojazdów oraz komputerowej bazie danych adnotacji o ustanowieniu lub skreśleniu zastawów rejestrowych oraz o współwłasności;
  • wprowadzane i skreślanie w komputerowej bazie danych na wniosek uprawnionych organów adnotacji o zakazie zbywania pojazdów;
  • wpisywanie i skreślanie adnotacji urzędowych, o których mowa w Instrukcji w sprawie rejestracji pojazdów;
  • skreślanie z ewidencji pojazdów, które ubyły na teren działania innych wydziałów komunikacji;
  • wydawanie wtórników lub odmowa wydania: dowodów rejestracyjnych, kart pojazdów, nalepek kontrolnych, tablic rejestracyjnych, znaków legalizacyjnych;
  • wymiana dowodów rejestracyjnych z powodu braku miejsca na kolejne wpisy terminów badań technicznych;
  • prowadzenie archiwum akt pojazdów w tym zadań związanych z elektroniczną archiwizacją;
  • wydawanie kart pojazdów;
  • składanie zamówień do katalogu pojazdów w Instytucie Transportu Samochodowego;
  • przygotowywanie i przekazywanie raportów dla urzędów gmin, urzędu skarbowego, urzędu statystycznego oraz raportów o zarejestrowanych pojazdach z Unii Europejskiej;
  • przekazywanie danych do Centralnej Ewidencji Pojazdów oraz ich weryfikowanie na żądanie CEP a także udostępnianie tych danych uprawnionym podmiotom;
  • zamawianie tablic rejestracyjnych i druków komunikacyjnych oraz przyjmowanie przesyłek z dowodami rejestracyjnymi i kartami pojazdów;
  • prowadzenie ewidencji tablic rejestracyjnych wycofanych z eksploatacji oraz ich przekazywanie uprawnionemu podmiotowi celem złomowania;
  • prowadzenie spraw związanych z czasowym wycofaniem pojazdów z ruchu;
  • wysyłanie zapytań do Urzędu Celnego, do centralnego organu technicznego KSI (w celu sprawdzenia danych w SIS) oraz do państw członkowskich UE;
  • wysyłanie zapytań do organu prowadzącego na terenie województwa ewidencję tablic indywidualnych;
  • kierowanie pojazdów na dodatkowe badania techniczne  w przypadkach określonych w ustawie;
  • prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów na terenie powiatu oraz wydawanie zaświadczeń o wpisie do rejestru;
  • wydawanie  decyzji o zakazie prowadzenia stacji kontroli pojazdów i skreślenie ich z rejestru działalności regulowanej;
  • prowadzenie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów;
  • wydawanie i cofanie uprawnień diagnostom do wykonywania badań technicznych;
  • wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie nadania i umieszczenia cech identyfikacyjnych pojazdu zgodnie z zasadami określonymi w ustawie;
  • wydawanie decyzji administracyjnych o wyrażeniu zgody na wykonanie i umieszczenie na pojeździe tabliczki znamionowej zastępczej w przypadkach określonych w ustawie;
  • przygotowywanie projektów uchwał Rady zmniejszających opłatę lub zwolnienie od jej uiszczenia osobom ubiegającym się o wymianę dowodu rejestracyjnego w zakresie zmiany adresu właściciela lub posiadacza pojazdu, które zostały spowodowane zmianami administracyjnymi;
  • przygotowywanie projektu uchwały Rady w sprawie zakazu pędzenia zwierząt na określonych drogach lub obszarach w określonym czasie.

3. Do podstawowych zadań Wydziału  z zakresu ustawy o kierujących pojazdami należy:

  • generowanie profilu kandydata na kierowcę;
  • wydawanie lub odmowa wydania uprawnień do kierowania pojazdami (praw jazdy, pozwoleń do kierowania tramwajem, wtórników tych dokumentów, międzynarodowych praw jazdy)
  • wymiana krajowych praw jazdy, kart motorowerowych oraz  wojskowych dokumentów uprawniających do kierowania pojazdami;
  • wymiana praw jazdy wydanych przez organ zagraniczny;
  • dokonywanie w prawach jazdy wpisów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji zawodowej kierowców (poprzez wydanie nowego dokumentu);
  • prowadzenie akt ewidencyjnych kierowców i osób bez uprawnień do kierowania pojazdami;
  • przyjmowanie od właściwych organów postanowień o zatrzymaniu praw jazdy oraz zatrzymanych praw jazdy;
  • wydawanie decyzji o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdami silnikowymi lub tramwajem oraz decyzji o przywróceniu powyższych uprawnień po ustaniu przyczyn cofnięcia;
  • wydawanie decyzji o zatrzymaniu praw jazdy lub pozwoleń na kierowanie tramwajem oraz zwrot tych dokumentów po ustaniu przyczyn zatrzymania
  • wydawanie  decyzji o skierowaniu kierowcy lub osoby posiadającej pozwolenie na kierowanie tramwajem na badania lekarskie lub psychologiczne w przypadkach określonych w ustawie;
  • wydawanie decyzji o skierowaniu kierowcy lub osoby posiadającej pozwolenie na kierowanie tramwajem na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji;
  • wykonywanie orzeczeń właściwych organów w zakresie kary dodatkowej zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych i niemechanicznych;
  • wydawanie zezwoleń na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym lub przewożącym wartości pieniężne, przedłużanie ważności zezwoleń oraz rozszerzanie zakresu zezwoleń;
  • przekazywanie danych do  centralnej ewidencji kierowców (CEK);
  • współpraca z organami zagranicznymi za pośrednictwem systemu EUCARIS;
  • przygotowywanie projektów uchwał Rady zmniejszających opłatę lub zwolnienie od jej uiszczenia osobom ubiegającym się o wydanie prawa jazdy w przypadku zmiany stanu faktycznego w zakresie adresu kierowcy, która została spowodowana zmianami administracyjnymi;
  • prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców (działalność regulowana) oraz wydawanie zaświadczeń o wpisie do rejestru;
  • prowadzenie ewidencji instruktorów prowadzących szkolenia;
  • prowadzenie ewidencji wykładowców prowadzących szkolenia:
  • przygotowywanie decyzji o zakazie prowadzenia szkolenia osób ubiegających się o wydanie pozwolenia na kierowaniem tramwajem;
  • nadzór nad szkoleniem osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia na kierowania tramwajem;
  • przygotowywanie decyzji o zakazie prowadzenia ośrodków szkolenia kierowców i skreślanie ich z rejestru działalności regulowanej;
  • dokonywanie wpisów i skreśleń osób z ewidencji instruktorów oraz wydawanie legitymacji instruktorów;
  • nadzór i kontrola nad ośrodkami szkolenia kierowców oraz instruktorami;
  • wydawanie poświadczeń potwierdzających spełnianie dodatkowych wymagań przez przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców;
  • udostępnianie danych z prowadzonych ewidencji uprawnionym podmiotom oraz wydawanie zaświadczeń;
  • prowadzenie postępowań egzekucyjnych na podstawie przepisów ustawy z dnia 17.06.1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

4. Do podstawowych zadań Wydziału z zakresie prawa przewozowego i transportowego należy:

  • ograniczanie obowiązku przewozu ze względu na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa bądź w przypadku klęski żywiołowej;
  • wyrażanie zgody i określenie warunków ograniczenia obowiązków przewozu przez przewoźnika;
  • nakładanie na przewoźnika obowiązku zawarcia umowy o wykonanie zadania przewozowego w przypadku klęski żywiołowej;
  • przygotowywanie projektów uchwał Rady określających przepisy porządkowe w transporcie w odniesieniu do powiatowego regularnego przewozu osób:
    •  przygotowywanie projektów regulaminów określających warunki obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób i rzeczy (art. 4 prawa przewozowego),
    • przygotowywanie projektów uchwał rady powiatu dotyczących ustalania wysokości opłat dodatkowych pobieranych w razie braku:
      • odpowiednich dokumentów przewozu,
      • ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu, lub spowodowania bez uzasadnionej przyczyny zatrzymania lub zmiany trasy   środka transportu, w odniesieniu do powiatowego regularnego przewozu osób;
  • udzielanie, odmowa udzielania, zmiana lub cofnięcie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji na podjęcie i zarobkowe wykonywanie transportu drogowego dla przedsiębiorcy mającego siedzibę na terenie Powiatu;
  • wydawaniem licencji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy,
  • wydawaniem licencji na wykonywanie przewozów osób samochodem osobowym;
  • wydawanie licencji na wykonywanie przewozów pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą;
  • wydawanie zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych po uzgodnieniu z wójtami, burmistrzami lub prezydentami miast właściwymi ze względu na planowany przebieg linii komunikacyjnej- na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych na obszarze Powiatu;
  • opiniowanie na wniosek marszałka województwa zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych na liniach komunikacyjnych poza obszar co najmniej jednego powiatu jednakże nie wykraczających poza obszar województwa;
  • opiniowanie na wniosek prezydenta miasta na prawach powiatu zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych na liniach komunikacyjnych przebiegających na obszarze miasta sąsiedniego Powiatu;
  • wydawanie  decyzji na wykonywanie  uprawnień wynikające z zezwolenia lub licencji przez okres nie dłuższy niż 18 m-cy od daty śmierci posiadacza zezwolenia lub licencji.
  • przygotowywanie wypisów z zezwoleń lub licencji w liczbie określonej przez przedsiębiorcę;
  • współdziałanie z organami powołanymi do przeprowadzania poszukiwań i organizowanie akcji ratowniczej w razie zaginięcia lub innego wypadku statku powietrznego, zagrożenia bezpieczeństwa powietrznego, albo przymusowego lądowania statku poza lotniskiem, a także z organami powołanymi do przeprowadzania badań okoliczności i przyczyn wypadków lotniczych oraz brania udziału w akcji zapobiegawczej na wezwanie organów ruchu lotniczego w razie zagrożenia statku powietrznego;
  • wydawanie  zaświadczeń potwierdzających zgłoszenie przez przedsiębiorcę prowadzenia przewozów drogowych jako działalności pomocniczej w stosunku do jego podstawowej działalności gospodarczej (przewozy własne);
  • wykonywanie czynności kontrolnych w zakresie zgodności wykonywania transportu drogowego lub przewozów na potrzeby własne z przepisami ustawy i warunkami udzielonej licencji lub zezwolenia albo zaświadczenia;
  • wykonywanie zadań wynikających z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w tym m. in.:
    • planowanie rozwoju transportu na terenie Powiatu;
    • organizowanie publicznego transportu zbiorowego na terenie Powiatu;
    • zarzadzanie publicznym transportem zbiorowym na terenie Powiatu.

Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie spraw obywatelskich należy:

  • wykonywanie zadań z zakresu sprawowania nadzoru nad działalnością stowarzyszeń;
  • udział w postępowaniu sądowym w zakresie rejestracji stowarzyszeń;
  • załatwianie spraw związanych z zabezpieczeniem organizowanych na terenie Powiatu imprez masowych;
  • organizowanie na terenie powiatu obchodów rocznic w celu upamiętnienia walk o niepodległość Polski oraz uczczenie ofiar wojny i okresu powojennego;
  • organizowanie i przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej na terenie Powiatu;
  • przyjmowanie zgłoszeń o znalezieniu rzeczy zagubionych, przechowywania tych rzeczy oraz poszukiwanie osób uprawnionych do ich odbioru;
  • przygotowywanie zezwoleń na sprowadzanie zwłok i szczątków zmarłych z obcego państwa;
  • organizowanie przewozu zwłok osób zmarłych i zabitych w miejscach publicznych przed ich pochowaniem, na wniosek właściwego organu, do zakładu medycyny sądowej lub do najbliższego szpitala mającego prosektorium;
  • podejmowanie decyzji o wydaniu zwłok szkołom wyższym w przypadku nie pochowania ich przez osoby, organy i instytucje wymienione w ustawie;
  • sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych;
  • wykonywanie zadań wynikających z ustawy o fundacjach.